Za poslodavce: 5 savjeta kako voditi razgovor za posao

Za poslodavce: 5 savjeta kako voditi razgovor za posao

Znate već kako to ide: objavili ste oglas, selektirali životopise. Sad je vrijeme za razgovore s kandidatima! U to ime, postavljam vam pitanje: što je vaš cilj u razgovoru s njima?

Sad možda podižete obrve i u sebi razmišljate: „kako to misliš, što je moj cilj? Pa cilj mi je naći dobrog zaposlenika!“. Naravno, u pravu ste. No to nije (ili ne bi trebao biti) vaš jedini cilj u razgovoru s kandidatima. Štoviše, razgovori s kandidatima odlična su prilika da, kroz dijalog i interakciju, na najbolji način predstavite svoju kompaniju i sebe i tako ojačavate branding svoje tvrtke. I to kroz razgovor s ljudima koji su već zainteresirani za vaš rad, čim vam se žele u njemu pridružiti!

Kandidat koji vam dolazi na razgovor možda je već godinama korisnik vaših usluga / proizvoda ili to može postati nakon razgovora s vama. Čak i ako ne dobije posao, u sjećanju će mu ostati ugodno iskustvo na razgovoru o kojemu će vjerojatno pričati svojim privatnim kontaktima, a oni to prenositi dalje. Na taj način, priča će putovati – i biti na vašoj strani. Kao takva, priča može povoljno utjecati na sve više prijava za posao u vašu kompaniju, jer svi vole raditi s profesionalnim i ugodnim ljudima te u isto takvom radnom okruženju. Također, priča može postojeće korisnike vašeg branda još više vezati za isti (jer će imati dokaz da iza njega stoje isto tako pristupačni i profesionalni ljudi) ili pak privući posve nove korisnike (jer smo, često s pravom, skloni vjerovati da „zakon“ ljudi prave „zakon“ proizvode). I posljednje, a ujedno i najvažnije: kroz dobro osmišljen vođen razgovor za posao prezentirate sebe, onakvi kakvi jeste (ili želite biti) u profesionalnom i privatnom smislu.

Imam puno primjera koji to dokazuju. Poznajem izrazito stručne i kompetentne ljude koji su se svojedobno entuzijastično prijavili za posao u kompaniji svog omiljenog branda. S razgovora su izašli razočarani – ne zato jer nisu dobili posao, već jer ih je negativno iznenadio nepripremljeni nastup osobe koja je vodila razgovor. Njihovo stečeno povjerenje u brand tad je bilo poljuljano: neću reći da su ga u potpunosti prestali koristiti, no više ga nisu gledali u istome svjetlu. Isto tako, poznajem ljude koji su s razgovora za posao (kojeg na kraju nisu dobili) izlazili raspoloženi, zadovoljni i s ugodnim osjećajem – opet zbog pripremljene i profesionalne osobe koja je vodila razgovor! To ih je ponukalo da stvore još pozitivniju sliku o brandu, a ujedno i kompaniji koja stoji iza njega – ponavljam, čak i kad nisu dobili željeni posao! Štoviše, neki su mi povjerili da su upravo u razgovoru s poslodavcem shvatili da taj posao ipak ne odgovara njihovom iskustvu / afinitetima te da je odabrani kandidat sigurno bio prikladniji. No, ostalo je dobro iskustvo, koje smo skloni povezati s brandom i kompanijom i koje kasnije prenosimo kroz priču s drugim ljudima. Jer znate kako se kaže: dobar glas daleko se čuje. A loš često još i dalje od toga.

Razgovori za posao nisu tu da predstave samo kandidate, već i vas i vašu kompaniju. Isto tako, prošla su vremena kad su samo poslodavci birali kandidate: sad i kandidati biraju poslodavce, a oni najbolji kandidati često imaju više opcija „u igri“. Kod nekih će sigurno presuditi novac, no kod mnogih upravo priča poslodavca – jer, svi volimo dobre priče. I želimo postati dio njih!

Ponukana time, ali i čestim pitanjima kolega poslodavaca kako voditi razgovor s kandidatom, u nastavku vam donosom 5 storytelling savjeta za još bolje i uspješnije razgovore s potencijalnim zaposlenicima. Pa, krenimo!

  1. Priča o vama

Za početak, predstavite se! Ne samo imenom, već i svojom pozicijom u kompaniji. Naime, ne biste vjerovali koliko kandidata odlazi s razgovora nemajući pojma jesu li pričali s HR-om, vlasnikom, direktorom ili asistentom! To je zato jer im se osoba koja vodi razgovor (pre)često predstavlja samo osobnim imenom (iz kojeg se, zar ne, ne može zaključiti više). Kvalitetnim predstavljanjem pokazat ćete poštovanje – ne samo kandidatu, već i sebi i kompaniji koju predstavljate. Zato, ne počinjite odmah s pitanjima: u uvodnom se dijelu predstavite i ukratko objasnite svoju ulogu u kompaniji. Ta će kratka i dobro pogođena priča ujedno pomoći kandidatu da lakše složi svoje prve dojmove i dobije uvid u poslovanje tvrtke. A vjerojatno i otpusti moguću tremu te još bolje iskaže svoje kompetencije!

  1. Priča o kompaniji

Pripremite kratku, sadržajnu priču o vašoj kompaniji, njezinim uslugama, ciljevima, vrijednostima te dosadašnjim i planiranim postignućima. Naravno, dobar kandidat je to već sam proguglao, no nije čuo priču uživo i osobno. Ispričajte je na svoj način, dodajte koji detalj kojeg nema na web stranici: primjerice, da planirate novi veliki projekt u kojemu vam treba kolega iz njegovoga područja. Na taj način, priča će postati osobnija i kandidat će jasnije vidjeti svoju ulogu u njoj – pa biti motiviran još konkretnije se predstaviti, s važnim detaljima i iskustvima koje će vam kasnije puno značiti za odabir. A neki od njih možda i presuditi!

  1. Priča o poslu / poziciji

Pripremite jasnu i konkretnu priču o poslu / poziciji za koju se kandidat prijavio. To podrazumijeva točan opis posla, odgovornosti i radnih uvjeta koje nudite. Svakako opišite i mogućnost napredovanja, dodatnih edukacija, bonusa i sličnih praksi u vašoj kompaniji. Naglasite postoji li (ili ne postoji) mogućnost rada od kuće, radnih vikenda ili prekovremenog rada, kako bi kandidat stekao cjelovitu sliku o tome što ga (ne) očekuje (znate ono: „nismo znali“? Da. Svi znamo J). Osim što kandidatu dajete punu sliku, pričom o poslu / poziciji predstavljate poslovanje svoje kompanije i vrijednosti koje zastupa. I tako širite njezinu priču!

  1. Pitanja za kandidate

Internet vrvi tekstovima o najčešćim (i onim malo rjeđim) pitanjima koja poslodavci postavljaju kandidatima na razgovoru. Također, baš kako postoje tekstovi o pitanjima, tako postoje i tekstovi o odgovorima – ali ne bilo kakvim, već onima koje su (veći ili manji) stručnjaci ocijenili kao poželjne za dati poslodavcima. Naravno, to ne znači da će ih kandidati „naštrebati“ napamet ili vam ih davati s figom u džepu, no činjenica je da generička pitanja uglavnom daju i generičke odgovore. Želite li takve? Ili možda autentične, osobne i originalne? Možete ih dobiti kroz CV kandidata. Dobro proučite poslani CV i pomoću njega osmislite personalizirana pitanja. Primjerice, pitajte kandidata o konkretnim projektima na kojima je sudjelovao kako biste ga „vizualizirali“ u konkretnoj praksi. Isto tako, ne fokusirajte se samo na onaj profesionalni dio. Ako kandidat navede svoj hobi ili kakav volonterski angažman, postavite pitanje o tome i nemojte misliti da je ono neformalno. Naime, kroz „neformalne teme“ omogućujete kandidatu da na opušten(iji) način iskaže svoju „vibru“. Vidjet ćete (ima li) energiju, strast, inicijativnost, skrivene vještine: sve ono što čini svakog dobrog radnika!

  1. Važnost feedback

I za kraj, feedback! Svim kandidatima koji nisu prošli (bilo nakon razgovora, bilo nakon pročitanih životopisa) bez iznimke pošaljite kratak mail u kojima im zahvaljujete na interesu i angažmanu. Time pokazujete etiku vaše kompanije te svoju osobnu etiku u komunikaciji s ljudima – jer, kako kažu svi koji nakon razgovora ili poslanog životopisa nisu dobili nikakav feedback, nema goreg i više frustrirajućeg osjećaja od onoga u kojem čekaš Godota koji neće doći. S druge strane, na vrijeme poslana obavijest (pa i ona s lošim vijestima za njih) govori koliko vaš brand brine (i brine li uopće) o vremenu i poštovanju svojih (potencijalnih) korisnika. A najbolji brandovi upravo to čine!

Trebate li podršku u obliku individualnog savjetovanja za razgovore s kandidatima ili savjete o oblikovanju vaše business priče, tu smo za vas! Zajedno ćemo oblikovati vašu business priču i pružiti vam stručne i personalizirane savjete za još bolju budućnost u radu vašeg branda. Povežimo se!

Klik na dogovori termin.